lördag 19 november 2011

Saffransbullar


Idag fick jag för mig att prova baka saffransbullar
istället för lussebullar!Tycker det är gott med en lussebulle.
Men en räcker så är jag nöjd.Och dom här bullarna var
helt okej.Men nästa gång tar jag nog i lite mindre socker
och har i kardemumma....

Receptet
Saffransbullar med vanilj

50 gr jäst
150 gr smör eller margarin
1-2 påsar saffran
5 dl mjölk
250 g kvarg/kesella
1 1/2 dl socker
1 ägg
1/2 tsk salt
15-17 dl vetemjöl
Fyllning
200 gr smör eller margarin
1 1/2 dl socker
3-4 msk vaniljsocker
Pensling
ägg
pärlsocker

1.Gör som en  vanlig bulldeg och låt jäsa 30 min.
2.Blanda i hopp fyllningen medans degen jäser.
3. Kavla ut och smöra på blandningen och lägg i bullformarna.
4.Låt jäsa 30 min till och pensla med ägg och stö på pärlsocker.
5.Grädda 250grader i 8 min.
Lycka till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar