torsdag 2 augusti 2012

Pinocchiotårta

I förrgår bakade jag en Pinocchiotårta.
Som blev supergod!!
Maräng är ju lite av min favorit!Så det är nog därför
jag är lite förtjust i denna tårta....

100 g mjukt smör
1,5 dl socker
5 äggulor
0,5 dl mjölk
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
 
 
5 äggvitor
2,5 dl socker
flagad mandel
 
 
3 dl grädde
2 bananer

Vispa smör och socker poröst. Vispa ner äggulor, en i taget. Tillsätt mjölken under omrörning. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i äggvispet. Smöra ett bakplåtspapper och bred ut smeten (den är tjock i konsistensen)
Gör marängen: Vispa äggvitorna med hälften av sockret till ett hårt skum, häll i resten av sockret och vispa en stund till. Bred ut marängen på sockerkakssmeten och toppa med flagad mandel. Grädda i 150 gr i 45 min i nedre delen av ugnen. Låt svalna. Skär kakan mitt i tu. Bred på 3 dl vispad grädde på ena halvan. Skiva banan och lägg det på grädden. Lägg den andra halvan uppepå. Bygg ihop tårtan strax innan servering, den håller sig en dag i kyl men smakar absolut bäst samma dag!
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar